Iconografie
[dropcap style=” “]T[/dropcap]eam Iconografie heeft als doel de jeugd kennis te laten maken met Syrisch Orthodoxe iconen en hoe je deze kunt tekenen. Het uiteindelijke doel is jongeren op te leiden tot iconograaf.
Dichter tot Christus
Iconografie houdt in het bestuderen en beschrijven van onderwerpen in de beeldende kunst. Team Iconografie wil Syrisch Orthodoxe iconen in de kerken plaatsen, c.q. niet-Orthodoxe iconen in de kerken te vervangen. Het doel is om de identiteit van onze Kerk te behouden. Het is belangrijk om de huidige iconen te vervangen met iconen van de Syrisch Orthodoxe kerk om de spirituele identiteit te bewaken. Letterlijk is iconografie ‘beeldbeschrijven’. Met iconografie beschrijven wij het aanzicht van een kunstwerk.
Iconen worden niet ‘gemaakt’; zij worden ‘geschilderd in spiritualiteit’
Abuna Pablo (Brazilië)
Spiritualiteit in kunst
Hoe worden iconen gemaakt? Iconografie houdt in dat op spirituele en meditatieve wijze een icoon wordt geschreven. Er zijn drie stadia in een iconografisch onderzoek:
- het voorstadium;
- de iconografische beschrijving; en
- de iconografische interpretatie.
In het voorstadium leren wij wat in het kunstwerk te zien is. In de tweede fase, de iconografische beschrijving, wordt het onderwerp van een kunstwerk vastgesteld. Een onderwerp is meestal door meerdere kunstenaars uitgebeeld, zoals vanzelfsprekend het geval is bij Christus. Ook identificeer je alle personen en figuren in het beeld. Tijdens dit onderzoek kan je gebruik maken van beelden die de kunstenaar beïnvloed hebben. In de derde fase wordt antwoord gegeven op de vraag: ‘Heeft een voorstelling een diepere betekenis waarvan we mogen aannemen dat de kunstenaar die expliciet heeft bedoeld?‘. Hierbij wordt gekeken naar de ‘verborgen’ betekenis achter het icoon. Door de bronnen van de kunstenaar te bestuderen is het antwoord vaak al te vinden. Door er vergelijkbare werken bij te halen en logisch en creatief te denken kan je vaak de juiste conclusie trekken. Vervolgens kan worden onderzocht welke niet-kunsthistorische en maatschappelijke ontwikkelingen de kunstenaar heeft beïnvloed, en hoe dat is verwerkt in het kunstwerk. Hierbij kunnen cultuur en kunsthistorici elkaar bij helpen om zo tot het beste eindresultaat te komen.
De stappen in het maken van een icoon
Bij het maken van een icoon wordt gebruik gemaakt van de traditionele wijze van het schilderen. Dit houdt in dat kleurstoffen worden gemengd met eigeel, azijn en water. Deze combinatie zorgt voor een unieke en herkenbare kleur, vormgeving en eigenheid aan het icoon. Zoals te zien is in dit icoon van Christus, onze God.