Huwelijk
[dropcap style=” “]H[/dropcap]et Huwelijk is het Heilig Sacrament waarin een man en een vrouw een belofte voor het leven maken ten overstaande van Christus. Het huwelijk gaat over het leven en verlossend werk van Christus op aarde. Hoe hij Zijn leven voor ons heeft gegeven, hoe hij heeft geleden en hoe Hij ons heeft verlost van ons oude leven en aan alle christenen een Nieuw Leven heeft geschonken. De liefde tussen bruid en bruidegom wordt tijdens de huwelijksdienst het beeld van de goddelijke en eeuwige liefde van Christus voor Zijn volk.
Paradijs
Het eerste huwelijk is die tussen Adam en Eva. Op vrijdag schiep God uit liefde, Adam naar Zijn evenbeeld. Daarbij zag God dat het goed was dat Adam een helper had en niet alleen zou zijn. Uit zijn rechterrib schiep God om die reden Eva. Adam noemde haar zijn vrouw. Uit één lichaam geschapen werden de twee weer één. Zij leefden in harmonie met elkaar en God in het Paradijs. Daarbij waren zij gekleed in de eervolle mantel die alle christenen met de doop ontvangen. God maakte hen heersers over de gehele Schepping op aarde.
Handeling: [tekst]
ܛܽܘܒܰܝܗܽܘܢ ܠܥܰܒܕ̈ܶܐ ܛܳܒ̈ܶܐ ܡܳܐ ܕܐܳܬ̣ܶܐ ܡܳܪܗܽܘܢ. ܡܶܫܟܰܚ ܠܗܽܘܢ ܟܰܕ ܥܺܝܪܺܝܢ ܘܰܒܟܰܪܡܶܗ ܦܳܠܚܺܝܢ. ܐܳܣܰܪ ܚܰܨܰܘ̈ܗ̱ܝ ܘܰܡܫܰܡܶܫ ܠܗܽܘܢ. ܕܰܠܐܝܺܘ ܥܰܡܶܗ ܡܶܢ ܨܰܦܪܳܐ ܠܪܰܡܫܳܐ. ܐܰܒܳܐ ܡܰܣܡܶܟ ܦܰܠܳܚܰܘ̈ܗ̱ܝ ܘܰܒܪܳܐ ܡܫܰܡܶܫ ܠܗܽܘܢ. ܪܽܘܚ ܩܽܘܕܫܳܐ ܦܰܪܰܩܠܝܺܛܳܐ ܟܠܝܺܠܰܝ̈ܗܽܘܢ ܓܳܕܠܐ ܗ̄ ܘܣܳܝܡܳܐ ܒܪ̈ܺܝܫܰܝܗܽܘܢ܀
Volk: Gelukkig zijn de deugdelijke dienaren wanneer hun Heer komt en hen ziet werken in Zijn wijngaard wanneer Hij hen ontwaakt. Hij zal Zijn rug binden en hen dienen. Zij die met hem gezwoegd hebben vanaf de ochtend tot in de avond. De Vader zal Zijn werkers steunen en de Zoon zal hun dienen. En de heilige Geest, de Parakleet, zal hun kronen weven, halleluja, en op hun hoofden plaatsen.
Uitleg:
Eerste dienst: zegening van de ringen
Tijdens de eerste dienst, de verloving, worden de ringen gezegend. Zij vertegenwoordigen de bindende overeenkomst, welke ingaat met de plechtige belofte die de geliefden aan elkaar doen voor het leven. Zij staan symbool voor een oneindig cirkel van liefde voor en steun aan elkaar. De geliefden bidden dat God hen zal helpen deze belofte an elkaar te vervullen, ongeacht de moeilijkheden.
Handeling: [tekst]
Priester: Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, Hij die vreugde schenkt aan wie Hem dienen en blijdschap aan wie Hem aanbidden en bescherming aan wie Hem vrezen, nu en tot in de eeuwen der eeuwen.
Uitleg:
Tweede dienst: zegening van de kronen
Tijdens de tweede dienst, het huwelijk, worden de kronen gezegend. Zij vertegenwoordigen het martelaarschap. Zij staan symbool voor de opoffering, omdat het christelijke huwelijk een zelfopoffering is van de vroegere zelf. Door het huwelijk worden man en vrouw één en leven zij voort in één geestelijk lichaam. De kronen zijn daarmee de tekenen van glorie en eer, waarmee God ons beloont voor onze kuise en deugdzame levenswandel. Het is de gave van de Heilige Geest die de geliefden wijsheid en kracht schenkt om als koning en koningin te heersen over het huis. Net zoals Adam en Eva over de Schepping op aarde heersten in het Paradijs.
Handeling: Een shamosho qoruyo (misdienaar) leest voor uit de Handelingen van de Apostelen Paulus, Petrus en Johannes. Voorafgaand aan het voorlezen uit zijn brieven, wordt de hymne ‘Fawlos šlīḥo’ gezongen. Naast de shamosho die voorleest, staat een andere shamosho (van de rang ewangeloyo) die een kaars vasthoudt om het Licht van Christus te symboliseren. Het Woord van God is Licht en de Apostel Paulus wordt als de architect van de Kerk gezien.
Volk: De gelukzalige Apostel Paulus hoorde ik zeggen: “als iemand komt en u iets verkondigt dat afwijkt van wat ik verkondig, al is het een engel uit den hoge – hij moet uit de kerk worden verbannen! Want zie, van alle kanten komen naar ons uiteenlopende leringen op. Gelukkig die in de leer van God begon en er tot het einde toe in volhardde!
Uitleg: De apostel Paulus is de architect van de kerk en hij schrijft in het begin van zijn brief aan de Galaten 1 het volgende: ‘Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is‘. Wees dus waakzaam, zoals Christus zegt, dat er velen zullen zijn die onder Zijn Naam valselijk zeggen: ‘Ik ben de Christus‘ (Mattheüs 24:5). Tegen hen zal Christus openlijk zeggen: ‘Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, wettelozen!‘ (Mattheüs 7:21-23)
Volk: Eer aan de Heer van de Apostelen: hun gebed zij met ons. Amen.
Uitleg: Wij prijzen de HEER omdat Hij, door de neerdaling van de Heilige Geest, Alle wijsheid aan het gelovige volk heeft gegeven (Handelingen 2:1-41). Dit vieren wij ook met Pinksteren, hetgeen de 50e dag markeert na Pasen. Zo heeft God de orthodoxe Jood Saulus laten bekeren tot de architect en woordvoerder van de kerk en het Christendom (Handelingen 9:3-9). De apostel Paulus heeft toen zijn zwaard ingeruild voor de pen in het schrijven brieven en daarmee miljarden mensen bereikt. Wij zeggen om die reden dat de pen machtiger is dan het zwaard.
Handeling: [tekst]
Volk: Hoe mooi bent u, dochter van de volkeren, hoe mooi bent u! Koning Salomon bezingt u, heilige Kerk: uw lippen lopen over van honingraat en de geur van uw gewaden is heerlijk als een roos in April. U bent geheel en al mooi, Kerk, en zonder enige smet. En Koning Christus neemt u onder Zijn hoede, omdat u Zijn Kruis hebt vereerd. Halleluja en halleluja.
Uitleg:
Volk: Heer, ontferm U over ons! (3x)
Uitleg: Wij zeggen ‘Kyrie Eleison’ omdat wij in ons smeekgebed God om vergeving van onze zonden vragen en Hem lofprijzen. Wij vragen de HEER dus om zich om ons te ontfermen. In dit gezang tot de heilige Drie-Eenheid komt duidelijk naar voren dat wij compleet afhankelijk zijn van God en Hem moeten verzoeken. Het kwaad ligt namelijk altijd op de loer (1 Petrus 5:8). Wanneer God niet bij ons is, dan verliezen wij – net als Job – zijn zegen en bescherming. Wij moeten dus onophoudelijk bidden tot God en Hem verzoeken om met ons te zijn. Niet zonder reden zegt harpier koning David dat wij 7 maal per dag moeten bidden en God moeten lofprijzen (Psalm 119:164).
Volk: De almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde en van alles wat zichtbaar en onzichtbaar is. En in één Heer Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, die uit de Vader is geboren vóór alle eeuwen: Licht uit Licht, ware God uit de ware God, geboren en niet geschapen, en in wezen gelijk als Zijn Vader, door wie alles ontstond. Hij die omwille van ons mensen en omwille van onze verlossing neerdaalde uit de hemel, een lichaam aannam uit de Heilige Geest en uit de Maagd Maria, de Moeder van God en mens werd; Hij werd voor ons gekruisigd in de dagen van Pontius Pilatus; Hij leed, stierf, werd begraven en verrees op de derde dag, zoals Hij wilde; Hij steeg op naar de hemel en is gezeten aan de rechterhand van Zijn Vader. En Hij zal opnieuw komen met grote heerlijkheid, om te oordelen over levenden en do- den, aan wiens koninkrijk geen einde heeft. En in één Heilige Geest, die Heer is en aan allen het leven schenkt; Hij die van de Vader uitgaat en samen met de Vader en de Zoon wordt aanbeden en verheerlijkt; Hij die door de Profeten en Apostelen sprak. En in één heilige, katholieke en apostolische kerk; En wij belijden dat er één doop is tot vergeving van de zonden; En wij verwachten de opstanding van de doden en het nieuwe leven in de wereld die gaat komen. Amen.
Uitleg: De geloofsbelijdenis wordt door het gehele gelovige volk uitgesproken. De inhoud van de hymne ‘Abo Ahid’ is vastgesteld tijdens de Concilie van Nicea (325 n. Chr.) en aangevuld na afloop van de Concilie van Constantinopel (381 n. Chr.) en Efeze (431 n. Chr.). Deze hymne is de enige hymne die direct te herleiden is tot de Concilies. De verdere inhoud van de hymnen van de Qurobo Alohoyo is door de eeuwen heen ontwikkeld en moet in dat licht worden begrepen.