Liturgie
[dropcap style=” “]T[/dropcap]eam Liturgie heeft tot doel de gelovigen een fundament voor het leven te bieden. Dit doet het door liturgische teksten te vertalen naar het Nederlands, uitleg te geven over de Heilige Liturgie, alsook door jongeren actieve deelnemers van de dienst te maken in plaats van toeschouwers.
Vertaling
Team Liturgie vertaalt o.a. liederen van de zondagen van het liturgisch jaar (Qinotho d’Qurobo Alohoyo). Inmiddels is er een vertaling van een aantal heilige Sacramenten tot stand gekomen (Eucharistie, doopsel en het huwelijk). De vertalingen bieden de kerkganger de mogelijkheid om de gezangen te begrijpen en om zo de diepgang van het prachtige geloof te mogen ervaren. De bedoeling is dat wij door begrip van de kerkdiensten en sacramenten actief meezingen en deel uitmaken van de Qurobo Alohoyo.
Christus is het Brood van Leven dat neerdaalde van de hemel naar de aarde (Johannes 6:48-51).
Middels de Heilige Geest is Christus continue onder ons.
In de Heilige Liturgie ondervinden wij Zijn aanwezigheid binnen de Kerk.
De Qurobo Alohoyo is Christus onder ons.
Een ieder die in Christus gelooft, zal niet dood gaan, maar het eeuwige Leven vinden.
Liturgisch jaar
Het Kerkelijk jaar bestaat is ingedeeld in drie hoofd delen (blokken) of periodes:
- Qudosh Ito tot Saumo (Het Grote Vasten),
- Saumo tot Qyumto (Pasen) en
- Qyumto tot Qudosh Ito
Het Kerkelijk jaar begint bij de zondag van Qudosh Ito (wijding van de Kerk). Deze valt altijd op de eerste zondag van november, tenzij Kerst op een zondag valt, dan is het de laatste zondag van oktober. Anders gezegd, het is altijd 8 zondagen voor Kerst. In 2020 begint het Liturgisch jaar op 1 november 2020.
Na de zondag van Qudosh Ito komt de zondag “Hudoth Ito”, de vernieuwing van de Kerk. Vervolgens beginnen de advent weken tot Kerst. Op de vierde zondag wordt de boodschap (suboro) van de engel Gabriël aan de Moeder van God gevierd. Bekijk hier de liturgische kalender.
Qudosh Ito
Na Kerst wordt er op Tweede Kerstdag een Mariadag gevierd, opdat zij Christus gebaard heeft en Hem toezingt. Het is ook zo dat Heilige Maagd Maria de Moeder van God, gestorven is op de dag dat Zij Christus gebaard heeft ongeveer 40 jaar na de geboorte van Christus. Omdat de Kerk met Kerst de geboorte van Christus wil vieren, hebben de Kerkvaders besloten om op 2e Kerstdag Maria de gedenken. Omdat de mensen de sterfdag van Maria willen gedenken en vieren, hebben de Kerkvaders vervolgens besloten om de sterfdag en de Hemelopneming van Maria te verplaatsen naar het einde van de zomer op 15 augustus zodat het niet in de winter valt en tevens voor de dank van de goede oogst die God de mensen geeft.
Op de 3e Kerstdag wordt de kindermoord van Bethlehem herdacht.
Afhankelijk van de dag van de week waarop Kerst valt is er tussen de 3e Kerstdag (27 dec) en nieuwjaar wel of geen zondag. Vervolgens wordt er op 1 jan zowel de besnijdenis van Christus als de Kerkvaders Basselius en Gregorius herdacht. Tevens wordt God gevraagd om het nieuwe jaar te zegenen.
Afhankelijk op welke dag van de week nieuwjaar valt, is er tussen nieuwjaar en Denhe, Doopsel van Christus op 6 januari wel of geen zondag.
Op 6 januari vier de Kerk het doopsel van Christus. Op 7 januari gedenkt de Kerk St. Johannes de Doper en op 8 januari St. Stephanus.
Saumo
Na de dagen van Denhe, gaat de Kerk richting het vasten (Saumo). Het blok van de Saumo duurt altijd 6 weken (40 dagen vasten), gevolgd door de Lijdensweek (6 dagen vasten) en eindigt op Pasen. Aangezien Pasen elk jaar op een andere datum valt, schuift de einddatum, en daarmee ook de begin datum van het blok Saumo mee. Is Pasen een week later, dan eindigt Saumo een week laten en begint deze ook een week later. De aantal weken na 8 januari tot aan het begin van Saumo is dus elk jaar anders. Is Pasen laat, dan is Saumo laat en zijn er meer weken (zondagen) tussen 8 januari en het begin van Saumo en anders om. Er zijn Syrisch Orthodoxe Kerken die vanaf het begin van Saumo terug tellen naar de eerste zondag na 8 januari, om te bepalen wij welke zondag liturgie ze moeten beginnen om goed uit te komen voor het begin van Saumo. Dus zodat de laatste liturgie weken 4, 5, 6, 7 en 8 van het blok Qudosh Ito aansluiten op Saumo. Daarbij is het zo dat op de maandag tussen de laatste liturgische weken 6 en 7 van Qudosh Ito het ‘vasten van Ninve‘ valt. Deze schuift dus ook mee als het blok Saumo verschuift met Pasen. Liturgische week 7 is de algemene Priesters zondag en liturgische week 8, de laatste zondag van het blok Qudosh Ito, is de algemene zondag van de overledenen (‘anide’).
Het blok van Saumo heeft 7 vaste weken en eindigt bij Pasen.
Qyumto (Pasen)
Het blok Qyumto begint na Saumo en eindigt bij Qudosh Ito. Het hele blok is ingedeeld in 4 subblokken van elk 8 zondagen (het eerste blok heeft er 9). In de eerste drie subblokken wordt Pasen herdacht. De sub-blokken heten als volgt:
- Qyumto (Pasen)
- Mesoye (wat ‘middelste’ betekent)
- Hroye (wat ‘laatste’ betekent); en
- Gawonoye wat ‘algemeen’ betekent).
De eerste zondag van het (sub)-blok van Qyumto is Pasen. De 2e zondag is Hshabo Hatho, wat ‘nieuwe zondag’ betekent. Op de donderdag tussen de 5e en 6e liturgische week valt Hemelvaart. Op de 7e liturgische week valt Pinksteren.
De zondagen van het hele blok Qyumto worden chronologisch doorlopen en wordt de opstanding van Christus herdacht. Dit loopt door tot 14 september. Dan vier de Kerk ‘het feest van het Kruis’. De eerste zondag na 14 september gaat de liturgie, ongeacht bij welke liturgische zondag de Kerk is, over naar het laatste subblok van Qyumto, namelijk de Gawonoye of te wel de algemene zondagen. Dit laatste subblok moet aansluiten op Qudosh Ito. Er zijn daarom Syrisch Orthodoxe Kerken die vanaf Qudosh Ito het aantal zondagen terug tellen tot de eerste zondag na 14 september en dan daar beginnen. Vaak is dat de 2e zondag van Gawonoye.
Feestdagen van de HEER
Vervolgens worden deze liturgische zondagen chronologisch doorlopen om op de eerste zondag van november, tenzij Kerst op een zondag valt dan is het de laatste zondag van oktober, uit te komen bij Qudosh Ito. Qudosh Ito vindt plaats op de zondag die het dichts bij 31 oktober is.
Er zijn 8 vaste Feestdagen van de HEER, te weten:
-
- 25 december: Ido d’mawlodo (Kerst). De geboorte van Christus wordt gevierd.
- 6 januari: Denhe. het doopsel van Christus en de openbaring van de Heilige Drie-Eenheid wordt gevierd.
- 2 februari: Ma’alto. Het feest van de ten Tempelopneming van Christus wordt gevierd.
- 25 maart: Suboro. De aankondiging aan de Moeder van God wordt gevierd.
- April/mei (datum wisselt jaarlijks): ‘Ido d’Qyumto (Pasen)
- Juni/juli (datum wisselt jaarlijks): Hemelvaart. De hemelvaart van Christus wordt gevierd.
- 6 augustus: ‘Ito d-amtale. Het ‘feest van de tenten’ wordt gevierd, nu op die dag Christus een deel van Zijn Goddelijkheid heeft geopenbaard.
- 14 september: ‘Edo du Slibo.
Data voor de Qurobo Alohoyo
Op de volgende dagen wordt een Qurobo Alohoyo gevierd:
Qudosh ‘ito
-
- Qudosh ‘ito (laatste zondag van oktober of eerste zondag van november). Wijding van de kerk.
- Hudoth ‘ito. Vernieuwing van de kerk.
- Subore d’Zgaryo. Verkondiging van Zacharias.
- Subore d’Maryam. Verkondiging door de engel Gabriël aan de Moeder van God, Maria.
- Mezalto d’Maryam. De Moeder van God, Maria gaat naar Elizabeth, de moeder van Johannes de Doper.
- Maulodo d’Yuhanun. Geboorte van Johannes de Doper.
- Gelyono d’Yawsef. Openbaring aan de timmerman Jozef, verloofde van de Moeder van God, Maria.
- Q’dom Yaldo. Zondag voor Kerst
- Yaldo (25 december). Kerst, viering van de geboorte van Christus.
- Qulose d’Maryam (26 december). Lofzang op de Moeder van God, Maria.
- Qetlo d’Yalude. Herdenking van de kindermoord in Bethlehem
- Qadmoyo d’Bothar Yaldo. De eerste zondag na Kerst.
- Gzurto. Besnijdenis van Christus
- Trayono d’Bothar Yaldo. Tweede zondag na Kerst.
- Denhe (6 januari). Doopsel van Christus
- Mor Yuhanun (7 januari). Feestdag van Johannes de Doper.
- Mor Stefanus (8 januari). Feestdag van St. Stephanus
- Qadmoyo d’bothar Denhe. Eerste zondag na het Doopsel.
- Trayono d’bothar Denhe. Tweede zondag na het Doopsel.
- Tlithoyo d’bothar Denhe. Derde zondag na het Doopsel.
- Rbioyo d’bothar Denhe. Vierde zondag na het Doopsel.
- Hmishoyo d’bothar Denhe. Vijfde zondag na het Doopsel.
- Shtithoyo d’bothar Denhe. Zesde zondag na het Doopsel.
- Hshabo d’Kohne. Zondag van de priesters
- Hshabo d’Anide. Zondag van de overleden gelovigen.
Saumo
-
- Meshtutho d’Qotne. Bruiloft te Kana.
- Trayono d’Saumo. 2e week van het Vasten.
- Tlithoyo d’Saumo. 3e week van het Vasten.
- Rbioyo d’Saumo. 4e week van het Vasten.
- Hmishoyo d’Saumo. 5e week van het Vasten.
- Shtithoyo d’Saumo. 6e week van het Vasten.
- Ushano. Palm Pasen.
Qyumto
-
- Qyumto. Pasen.
- Hsabo Hatho. Nieuwe zondag.
- Tweede zondag na Pasen.
- Derde zondag na Pasen.
- Vierde zondag na Pasen.
- Vijfde zondag na Pasen.
- Zesde zondag na Pasen.
- Pinksteren.
- Achtste zondag na Pasen.
- Eerste zondag van de Middelsten
- Tweede zondag van de Middelsten
- Derde zondag van de Middelsten
- Vierde zondag van de Middelsten
- Vijfde zondag van de Middelsten
- Zesde zondag van de Middelsten
- Zevende zondag van de Middelsten
- Achtste zondag van Middelsten
- Eerste zondag van de Laatsten
- Tweede zondag van de Laatsten
- Derde zondag van de Laatsten
- Vierde zondag van de Laatsten
- Vijfde zondag van de Laatsten
- Zesde zondag van de Laatsten
- Zevende zondag van de Laatsten
- Achtste zondag van Laatsten
- Eerste zondag van de Algemene
- Tweede zondag van de Algemene
- Derde zondag van de Algemene
- Vierde zondag van de Algemene
- Vijfde zondag van de Algemene
- Zesde zondag van de Algemene
- Zevende zondag van de Algemene
- Achtste zondag van Algemene