Vasten
[dropcap style=” “]D[/dropcap]e vastenperiode vindt elk jaar 40 dagen voor Pasen plaats. Het vasten is een periode die de kerk voor de gelovigen heeft vastgesteld waarin de gelovige aan zichzelf kan werken. Dit kan gezien worden als een spiritueel trainingskamp, waarin de gelovige een bepaalde periode aan een of meerdere vaardigheden gaat werken. In principe horen wij altijd te vasten, alleen houdt de kerk rekening met de zwakheid van de mens en om die reden zet zij een aantal perioden in waarin wij kunnen vasten
Vasten voor het geloof
God heeft onze vasten niet nodig, en onze gebeden ook niet. Dit betekent dat God Zijn functioneren en Zijn zijn niet afhankelijk zijn van onze vasten en gebeden. Wij vasten en bidden dan ook niet om God ‘’blij’’ te maken, maar voor onszelf. Wij zijn degenen die het vasten en bidden nodig hebben, als een medicijn tegen onze zwaktes. Wij vasten en bidden om van binnen gereinigd te worden van al onze zonden, zwaktes, ongezonde coping mechanismen en het verwerken van wat het leven op ons bord gooit. Wij vasten en bidden als een patiënt die klaar is met zijn ziekte en de pijn die het hem oplevert, en door pijn verslagen naar de geneesheer gaat voor een medicijn.
Evangelielezing
In deze Bijbelpassage lezen wij over de barmhartigheid van de vader, die het beeld is van God de Vader. God kent onze zwakheden en vraagt niet van ons waarom wij gezondigd hebben, maar waarom wij niet tot terugkeer zijn gekomen. Zolang wij met een oprecht en gebroken hart bij God terugkomen, mogen wij erop vertrouwen dat de HEER ons zou aannemen in volle vreugde.
Voor diegene die nu niet naar het Woord van God leeft en van zijn naasten houdt, zal er geen verlossing zijn in het eeuwige Leven. Ziehier de rijke man die tijdens zijn leven louter oog had voor alles wat blinkt, maar blind was voor het lijden van de armen die nabij hem waren! Wanneer in het Koninkrijk van de Hemel de rollen zijn omgedraaid, zal het beter zijn voor die persoon indien hij gedurende zijn leven liefde had getoond. Wees waakzaam allen, opdat wij de geboden van de HEER volgen – maar bovenal liefde naar elkaar tonen. In Christus, amen.
Vandaag lezen wij uit Lukas 1:26-38 over de boodschap, welke engel Gabriel aan de Heilige Maagd Maria verkondigde. Haar geloof en nederigheid maakt het mogelijk dat Christus in haar verwekt werd. Deze feestdag is hierom de grootste feestdag. Zonder haar geloof, nederigheid en haar aanname van de vreugdevolle en hoopvolle boodschap, zou Christus negen maanden later niet geboren zijn om uiteindelijk voor ons te sterven. Moge de gebeden van de God-barende met ons allen zijn!
De Evangelielezing van vandaag gaat over de wijngaard van de Koning. De eersten zullen de laatste zijn Matteüs 20:1-16.
Als schapen zonder herder handelen wij in ons dagelijks leven. Wij kijken constant naar de media, het nieuws, en voeren nutteloze discussies die geen voordelen hebben. Wat hebben wij eraan om alles te weten over bijvoorbeeld het coronavirus? Zijn wij dan gelukkig? Dit zijn allemaal bijzaken. Wij moeten dit alles achter ons laten, want dit zijn allemaal dingen die tijdelijk zijn, en ons bezighouden met hetgeen dat niet vergaat, namelijk het woord van God. Wij zijn zó bezig met het uiterlijk, dat wij geen tijd meer hebben om naar ons innerlijk te kijken. Laten wij in plaats van vragen over corona, vragen over het spirituele leven vragen. Zijn wij het licht voor onze wereld (familie, vrienden, collega’s bv), of zijn wij als het donker voor hen? Vertegenwoordigen wij Christus op aarde, of misbruiken wij het zijn van Gods kinderen? Motiveren wij anderen om een betere versie van zichzelf te worden, of zijn wij als de duivels die alles en iedereen mee naar de afgrond willen trekken? Motiveren wij onszelf om een betere versie van onszelf te worden, en het beeld van God te laten schijnen voor de mensen, of praten wij bepaalde zondes of zwaktes goed, en vinden wij het oke omdat wij deze zwaktes eenmaal hebben. Worstelen wij tot het bittere einde tegen onze menselijke zwaktes, of nemen wij genoegen met ons spirituele niveau, en streven wij niet naar beter, of blijven we altijd doorgaan en blijven wij élke dag onszelf vernieuwen? Laten wij ons ervan bewust worden dat wij wellicht het enige zijn dat iemand van Christus meekrijgt, krijgt diegene dan een goed beeld van Christus, of zijn wij een reden dat mensen God zelfs beledigen?
Evangelielezing 04-04
Zoals de Bijbel ons leert, was deze vrouw hopeloos opzoek naar iets wat haar van haar bloedingen af zou helpen. Na van Christus gehoord te hebben, besloot zij om Hem te vinden. Deze vrouw had een prachtige mindset, ondanks dat zij 12 jaar lang ziek was zonder enige hoop op genezing. Ondanks dat liet zij zich niet demotiveren, en was haar geloof zó sterk dat zij ervan overtuigd was dat alleen al het aanraken van Christus’ kleding genoeg was om te genezen!
Een van de mooie verzen uit dit verhaal is vers 34, waarin staat dat Christus “werd met ontferming over hen bewogen, omdat zij waren als schapen, die geen herder hebben, en Hij begon hun vele dingen te leren” (Marcus 6:34). Christus, uit medelijden, wou de mensen voeden, niet alleen fysiek maar ook spiritueel. Als verdwaalde schapen, die niet beter weten dan hun gebrek aan kennis, verzamelde Christus de mensen om hen zowel fysiek te voeden, als hen van alles te leren zodat hun spiritueel inzicht zou groeien.
In dit stuk leert Christus de Apostelen dat het dienen van Zijn naam gepaard gaat met een aantal moeilijkheden, tot aan de dood toe. Het idee hiervan is niet dat wij altijd gepijnigd en verdrietig moeten zijn, maar dat wij met vreugde ons kruis moeten tillen en achter Christus aan moeten lopen. Als God naar ons toe gekomen is en voor ons geleden heeft, dan is het een eer om in Zijn voetsporen te treden en dit met Hem te delen!
Bijbellezing
Vandaag lezen wij samen uit Mattheüs 15:21-31 over de Kananese vrouw.
Vandaag hebben we met Abouna Khoerie Paulus mogen lezen uit Matteus 20:1-16 over de Landheer, de dagloners en de wijngaard, maar wat is de betekenis van deze vergelijking die Jezus ons geeft?
Vandaag zitten wij op de helft van de veertig-dagen vastentijd. Dit is een feestdag waarbij het Kruis tijdens de Goddelijke Liturgie voor het altaar in de kerk wordt geplaatst. Nu wij zo ver zijn gekomen, moeten wij niet vergeten waar wij het allemaal voor doen. Moge wij allen bescherming vinden door het Kruis van Christus!
De hymne na de Bijbellezing – Mozes en de bronzen slang (Numeri 21:4-9)
Mozes maakte een bronzen slang vast, omwille van de genezing van het volk in de woestijn. Het tekende als een gelijkenis, waarbij onze Verlosser aan het kruis werd gehangen voor de verlossing van de werelden. De slang werd een gelijkenis: zij genas hen die gebeten werden door de slangen; en het levende Kruis van Jezus genas de lichamen en de zielen van de beten van het kwade en de dood.
25 maart is het de feestdag van de Aankondiging (Suboro) en we krijgen dan de rood-witte Suboro. Waarom dragen we de Suboro eigenlijk? En waar staat de Suboro voor?
Geloofsonderwerpen
Vanavond gaan wij het met jullie over het onderwerp “barmhartigheid” hebben. Wij als Christenen willen in barmhartigheid onze naasten helpen, in zowel woord als daad.
Wie is God in jouw leven? Is Hij jouw beste vriend of een onbekende? Waarom is deze relatie tussen God en ons zo belangrijk?
Uitleg / hussoyo vastenperiode
Het vasten heeft als doel de band te versterken met het geloof om zo dichter te komen tot Hem. Omdat er veel vragen zijn omtrent het vasten nemen wij jullie graag mee in de uitleg in onderstaande video.
Iedere avond van de veertig-dagen vastentijd, met uitzondering op de zaterdagen, bidden wij deze smeekbede van Mor Ephrem. In wezen is deze smeekbede een gebed voor het slapen gaan en leren wij dat de duisternis van de nacht een afspiegeling (type) is van de zonde, het kwaad en de dood. Echter, door het gebed, waakzaamheid en vasten overwinnen wij het kwaad, de zonde en de dood. Moge de gebeden van de Yoldath Aloho, Mor Ephrem en alle heiligen een schutsmuur voor ons zijn.
In deze Hussoyo (gebed om verzoening) wordt in een gebed gevraagd aan God om de mensheid rust te geven en ons te genezen van al onze ziektes en niet te kijken naar onze tekortkomingen. Gedurende de Grote Vasten worden meerdere Hsoye gebeden. Deze Hsoyo is de specifieke Hsoyo van Heilige Liturgie van de Annunciatie (aankondiging) aan de Heilige Maagd Maria. Moge de gebeden van de Moeder van God en de Heiligen een schutsmuur voor ons zijn. Amen
Qurobo Alohoyo
Qurobo Alohoyo 15-03-2020 Dayro d Mor Ephrem
Nachtdienst
Nachtdienst 18 maart 2020
Livestream
Audio
Heel af en toe vind je in de boeken een parel. En in plaats van het voor jezelf te houden, wil je het met iedereen delen. Dit is zo’n parel!
En de mensen bleven THUIS. En lazen boeken, en luisterden, en rustten, en oefenden, en maakten kunst en speelden spellen, en leerden nieuwe manieren van zijn, en waren stil. En luisterden nog dieper. Sommigen mediteerden, sommigen baden, sommigen dansten. Sommigen ontmoetten hun schaduwen. En de mensen begonnen anders te denken. En de mensen genazen. En, in de afwezigheid van mensen die onwetend, gevaarlijk, onbewust, en harteloos leefden, begon de aarde te genezen. En wanneer het gevaar voorbij ging, en de mensen werden herenigd, om hun verliezen treurden, en nieuwe keuzes maakten, en nieuwe beelden droomden, en nieuwe manieren om de aarde volledig doen leven en genezen creëerden, evenals zij waren GENEZEN.
In deze hussoyo (gebed om verzoening) wordt in een gebed gevraagd aan God om de mensheid rust te geven en ons te genezen van al onze ziektes en niet te kijken naar onze tekortkomingen. Gedurende de Grote Vasten worden meerdere hussoye gebeden. Deze hussoyo is de specifieke hussoyo van afgelopen zondag. Moge de gebeden van de Moeder van God en de Heiligen een schutsmuur voor ons zijn. Amen
Het nut van het vasten
Het nut van vasten kan het best worden geïllustreerd aan de hand van de weegschaal. Als de ene kant zwaarder wordt, wordt de andere kant automatisch lichter en vice versa. Paulus beschrijft dit expliciet in zijn brief aan de Romeinen in de hoofdstukken 7 en 8, en in de brief aan de Galaten hoofdstuk 5. Paulus ons dat ‘’wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees’’ (Romeinen 7:14) en om die reden ‘’het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander’’ (Galaten 5:17). Na het expliciet uitleggen hoe de strijd van de geest tegen het vlees precies in elkaar zit, geeft hij ons hoop door te zeggen dat ‘’ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!’’ (Romeinen 7:24-25).
Wat bedoelt Paulus hier precies mee? Paulus beschrijft hier iets wat elke Christen, ongeacht wat zijn spirituele staat is, meemaakt namelijk de tweestrijd in ons. Tussen wat heerst de tweestrijd? Tussen onze spirituele en vleselijke natuur. Dit kan het best gezien worden in het voorbeeld van de engel en het dier. Een engel is een volledig spiritueel wezen, waarbij een dier het compleet tegenovergestelde en dus een volledig vleselijk wezen is. Wij als mensen, na het sacrament van de doop en het sacrament van het vormsel, hebben de Heilige Geest in ons en dus een spirituele natuur.